Wujudnya fenomena semasa yang
menunjukkan bertambahnya perlanggaran disiplin dan gejala salah laku dalam
kalangan pelajar telah menimbulkan pelbagai pertanyaan umum tentang kesesuaian
dan keberkesanan dasar dan peraturan yang digunakan untuk pengukuhan disiplin
pada peringkat sekolah. Dalam konteks ini satu daripada perkara yang sering
dikaitkan dengan perlanggaran disiplin dan gejala salah laku ialah kewujudan
unsur gengsterisme dan aktiviti kumpulan samseng di sekolah. Hari ini kes
pelajar terlibat dengan kegiatan jenayah dianggap sebagai fenomena biasa.
Berita salah laku dan penglibatan dalam kegiatan jenayah bukan lagi bahan panas
untuk diperkatakan. Apabila masyarakat telah jemu memperkatakannya isu itu akan
hilang begitu sahaja seperti isu-isu lain yang dianggap kontroversi, tetapi
yang menanggung kesannya ialah ibu bapa dan pihak sekolah. Pelbagai teori dan
andaian telah dikaitkan dengan kewujudan kumpulan samseng ini, antaranya
pengaruh media massa, pengaruh perbandaran atau urbanisasi yang semakin cepat
menular di kawasan luar bandar, pengaruh metarialisme yang semakin meningkat,
fahaman kebebasan individu untuk perlu dihormati, pengaruh rakan sebaya, krisis
nilai, ceteknya pengayatan agama dalam diri individu, kurangnya perhatian dan
bimbingan ibu bapa terhadap anak-anak di rumah dan lain-lain lagi.
Perlanggaran displin dan perbuatan
salah laku dalam kalangan pelajar bukan sahaja berlaku secara meluas di kawasan bandar dan pinggir bandar tetapi
kini menular juga di sekolah-sekolah luar bandar termasuk di
kawasan-kawasan Felda, Felcra serta
kawasan-kawasan perkampungan. Senario ini menunjukkan ‘trend’ perlanggaran
disiplin dalam kalangan pelajar meningkat secara mendadak dan membimbangkan
walaupun bilangan pelajar yang terlibat masih terlalu kecil. Dalam masa yang
sama juga kes penglibatan pelajar-pelajar perempuan semakin bertambah.
Isu gengsterisme ini merupakan satu
perkara yang amat mencabar kesabaran dan kecekalan pihak pengurusan sekolah,
kebolehan guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran, kebolehan
kaunseling dan pengawalan oleh guru-guru disiplin sekolah. Masalah ini
merupakan suatu isu dari perspektif pendidikan yang perlu diselesaikan segera
secara menyeluruh. Dalam konteks negara, gejala ini merupakan suatu jenayah
yang mencabar pihak polis untuk membendungnya.
Banyak faktor yang menjurus kepada
isu gensterisme di sekolah. Namun di sebalik faktor-faktor tersebut ada satu
faktor utama yang menjadi kunci kepada faktor-faktor yang lain. Faktor utama
tersebut ialah kurangnya bimbingan dan asuhan agama oleh ibu bapa kepada
anak-anak mereka di rumah. Masalah ini bukan sahaja terbatas kepada
pelajar-pelajar Muslim sahaja, bahkan melibatkan pelajar-pelajar bukan Muslim.
Di sebabkan kekurangan asuhan dan bimbingan di
rumah, maka anak-anak kurang mempunyai daya tahan dalam menghadapi
cabaran dan rintangan hidup. Mereka mudah terpengaruh oleh persekitaran, rakan
sebaya, media massa, internet, gaya hidup yang mengejar keseronokan dan
hiburan, materialistik dan sebagainya. Keadaan ini akhirnya menjurus kepada
pelbagai gejala jenayah dan salah laku. Di sekolah , kewujudan
kumpulan-kumpulan samseng atau gengster yang sering melakukan jenayah telah mengganggu ketenteraman dan mencemar
iklim persekolahan. Sehingga kini gengsterisme menjadi isu hangat yang perlu
ditangani segera.
Faktor
agama dan moral berkait rapat antara satu sama lain dalam membentuk kepribadian
dan akhlak serta moral yang tinggi dalam kalangan remaja. Kewujudan suatu kod
moral ialah sifat penting bagi semua agama yang utama di dunia. Dalam
agama-agama seperti Islam, Kristian, Hindu, nilai-nilai agama terjalin begitu
kuat sehingga perbezaan antara mereka
menjadi tidak ketara dan tidak penting. Pendek kata agama dapat memainkan
peranan dalam pembentukan akhlak yang baik dan mempengaruhi kelakuan akhlak
seseorang individu. (W.P.Yong, 1989) Oleh yang demikian penekanan kepada
pendidikan agama amat penting untuk membentuk individu yang seimbang sekali gus
menjauhkan diri daripada terlibat dengan aktiviti gengsterisme.
Hubungan
yang rapat antara pihak sekolah dengan ibu bapa, dan antara guru dengan pelajar
adalah penting. Guru perlu mendekati pelajar secara peribadi dan memahami
masalah yang dihadapi oleh seseorang pelajar tersebut. Dengan cara ini pelajar
berasakan mereka dihargai dan pihak sekolah sentiasa mengambil berat terhadap
kepentingan mereka. Oleh yang demikian pelajar yang bermasalah tidak segan
untuk berbincang dengan guru mereka berkenaan masalah yang dihadapi. Keadaan
ini mengelakkan pelajar daripada melepaskan tekanan permasalahan mereka dengan
melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menjejaskan ketenteraman awam seperti
salah laku jenayah dan gengsterisme.
Di sekolah pula penguatkuasaan
disiplin perlulah tegas dan berterusan. Usaha yang berterusan perlu dilakukan
termasuk mengukuhkan, memperjelas dan
menentukan kebolehgunaan surat-surat peraturan dan pekeliling yang berkaitan
sejajar dengan perubahan-perubahan persekitaran dan masa. Sistem pengurusan
disiplin di sekolah juga perlu berkesan dan ini meliputi rekod individu pelajar,
rekod pelanggaran disiplin serta hukuman dan ganjaran.
Kemunculan kumpulan gengsterisme di
sekolah telah membimbangkan semua pihak. Gejala ini merupakan isu yang memerlukan penyelesaian
segera. Aktiviti-aktiviti kumpulan ini telah mengeruhkan iklim sekolah dan
seterusnya memberi kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Penglibatan
semua pihak adalah penting dalam menangani isu ini supaya gejala gengsterisme
dapat dikawal dan dibasmi daripada
berlarutan. Ibu bapa memainkan peranan penting dalam membimbing dan mengasuh
anak-anak mereka di rumah sebelum mereka dihantar ke sekolah atau keluar dari
rumah agar mereka mempunyai ketahanan iman dan mental dalam menghadapi cabaran
dan rintangan arus perdana globalisasi. Ketahanan iman pada diri anak-anak ini
akhirnya akan melahirkan pelajar yang bersih daripada pelbagai gejala dan salah
laku jenayah seterusnya mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan kita.
Disediakan oleh , Droteh Ellin
Sumber ;https://www.rmp.gov.my/news-detail/2017/07/19/gengsterisme-di-sekolah-7-samseng-%27kecil-kecil-cili-padi%27-ditahan-di-johor
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/99-isu-negeri/2919-reaksi-terhadap-kes-buli-dan-gangsterisme-di-sekolah.html
Your Affiliate Money Making Machine is ready -
BalasPadamAnd getting it set up is as easy as 1 . 2 . 3!
Here's how it all works...
STEP 1. Choose affiliate products the system will advertise
STEP 2. Add some PUSH button traffic (it LITERALLY takes 2 minutes)
STEP 3. Watch the system explode your list and up-sell your affiliate products all by itself!
Are you ready to make money automatically??
Click here to start running the system