Jumaat, 22 September 2017

Isu Buli: Bagaimana Pendidikan Moral Dapat Mengatasi Masalah Buli di Sekolah



 Bagaimana Pendidikan Moral Dapat Mengatasi Kes Buli di Sekolah


Pendidikan Moral dapat mengatasi masalah buli kerana dalam pendidikan Moral nilai-nilai murni diterapkan dengan terperinci dan diajar secara efektif kepada pelajar. Setiap nilai-nilai murni diajar untuk membentuk moral yang baik kepada setiap pelajar. 

Contohnya dalam pembelajaran koperatif. Guru akan menggunakan kaedah koperatif bagi menerapkan nilai kerjasama dalam diri pelajar agar perasaan saling bantu membantu akan wujud. Guru akan membahagikan murid kepada 2 kumpulan dan setiap kumpulan mempunyai 4 ke 5 orang ahli dan mempunyai kebolehan yang pelbagai. Guru akan memberikan dilema kepada setiap kumpulan dan dua soalan berbeza untuk setiap kumpulan. Contohnya Dilema Kamal. Kamal dan Johan bersahabat baik dan mereka tidak pernah bergaduh. Mereka saling menghormati antara satu sama lain. Tambahan mereka semakin rapat sejak 4 tahun lagi. Walaubagaimanapun, Johan mempunyai satu tabiat buruk yang kurang disukai oleh Kamal iaitu dia gemar terlibat dalam masalah buli. Kadang-kadang Johan berjaya mempengaruhi Kamal untuk bersama-sama membuli pelajar yang lebih pasif dan lebih kecil. Kamal telah berazam untuk tidak terlibat lagi dengan kegiatan buli Johan. Kerana menurutnya buli adalah perkara yang tidak baik tambahan dia mahu menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran memandangkan UPSR tidak lama lagi dan dia mahu mendapat keputusan yang cemerlang, tetapi Johan sering mendesak Kamal untuk menyertai kegiatannya jikalau tidak Johan akan memutuskan persahabatan mereka. Kamal menghadapi dilemma yang mana mahu menjadi pelajar yang cemerlang dalam pelajaran dan mahu meneruskan persahabatan dengan John.

Setiap kumpulan akan diberi  2 soalan berbeza dan jawapan yang bersesuaian dengan soalan untuk dilekatkan pada jadual yang disertakan. Contoh soalan pertama kumpulan satu ialah “Haruskah Kamal menolakkan ajakan Johan? Kenapa?. Jawapan yang disertakan ditulis dalam satu ayat berasingan. Jawapannya seperti berikut. Harus menolak ajakan Johan kerana dikenakan hukuman atas tindakan tersebut. Jikalau mematuhi peraturan akan mendapat kesan yang positif. Perlu tolak ajakan sebab pelajaran lebih penting kepada mereka untuk berjaya dalam hidup. Kamal perlu menjadi contoh yang baik kepada Johan.

Soalan kedua untuk kumpulan satu ialah “Perlukah Kamal menasihati Johan supaya jangan terlibat dengan aktiviti buli di sekolah lagi? Mengapa? Jawapannya ialah Kamal perlu menasihati Johan supaya tidak terlibat dalam buli kerana mereka bersahabat baik. Perbuatan membuli adalah menyalahi peraturan dan undang-undang sekolah. Seseorang yang melanggar undang-undang merupakan seseorang yang tidak bermoral.

Seterusnya soalan satu untuk kumpulan dua ialah “Haruskah Kamal mengikut kehendak Johan untuk membuli kerana bimbang persahabatan mereka terputus?. Contoh jawapan berbunyi, Kamal tidak perlu mengikut Johan tetapi dia perlu menasihati Johan supaya tidak terlibat dalam kes buli lagi serta titik beratkan soal pelajaran dan sahsiah diri agar menjadi pelajar yang berjaya dan berakhlak mulia. Kamal perlu bersikap lebih prihatin terhadap Johan sebagai sahabat baik.
Soalan kedua untuk kumpulan dua ialah “ perlukah Kamal menasihati Johan supaya tidak terlibat dalam masalah buli lagi. Contoh jawapannya , mencuba untuk menjadi seseorang yang baik dan prihatin kepada orang lain. Perlu menasihati Johan supaya berubah ke arah yang lebih baik serta menumpukan perhatian kepada pelajaran kerana kawan adalah rakan yang paling tepat untuk mengajak ke arah kebaikan.

Setelah mereka berjaya melengkapkan jadual dengan jawapan yang disertakan dan menampalkan pada bahagian yang disediakan, setiap kumpulan akan membentangkan jawapan yang diperolehi serta melakonkan dialog spontan berdasarkan soalan dan jawapan yang disertakan sebagai pengukuhan. Kumpulan lain akan memberi pandangan sama ada jawapan dan lakonan yang dipersembahkan bertepatan dengan soalan yang diberikan.

Setelah selesai perbentangan kumpulan, guru akan menyoal tentang kesan daripada dilema tersebut. Apakah perasaan mereka sekiranya mereka berada pada situasi Kamal dan Johan. Perlukah mereka melakukan buli terhadap orang lain dan apakah kesannya pada diri dan masa depan pelaku buli dan orang yang dibuli. Jika situasi berlaku kepada mereka apakah tindakan yang  perlu mereka ambil untuk  mengatasi masalah tersebut. Guru meminta beberapa orang murid menyatakan kesan buruk tindakan buli kepada diri kita dan mangsa buli.

Pendidikan Moral dapat mengatasi masalah buli ini jika murid mengambil iktibar daripada dilema  yang diterangkan dan dapat berfikir akan kesan buruk terhadap tindakan yang salah, kesan tersalah pilih dan terlalu mengikut kehendak orang lain tanpa memikirkan kesan ke atas diri dan masa depan. Murid perlu selalu diingatkan akan kesan buruk sesuatu tindakan negatif yang diambil ke atas diri, keluarga dan masa depan sendiri. Murid juga perlu selalu diingatkan tentang apa yang mereka dapat apabila mengamalkan sikap yang baik dan tidak menyalahi undang-undang sama ada peraturan di rumah, di sekolah ataupun di tempat awam, kenapa peraturan disediakan dan mengapa ia perlu dipatuhi. Semuanya bertujuan untuk melindungi seseorang daripada melakukan sebarang kesalahan yang boleh memudaratkan diri mereka sendiri dan orang lain. Oleh itu, kita harus bijak berfikir sebelum melakukan sesuatu agar kita dapat menghindari segala kejahatan dan ingatlah kita sebagai pelajar datang ke sekolah dengan nawaitu untuk menimba ilmu dan mendapat keberkatan daripadaNya. Jadi jangan sesekali melakukan buli kepada orang yang kecil, lemah dan muda daripada kita. Sentiasalah jadi contoh dan teladan yang baik kepada semua orang.   

 -Ritah Majip-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Isu Buli: Bagaimana Pendidikan Moral Dapat Mengatasi Masalah Buli di Sekolah

  Bagaimana Pendidikan Moral Dapat Mengatasi Kes Buli di Sekolah Pendidikan Moral dapat mengatasi masalah buli kerana dalam p...