Apa itu Vandalisme ?
Vandalisme membawa
maksud perbuatan
membinasakan atau merosakkan harta benda awam atau persendirian, menurut Kamus
Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat. Vandalisme merupakan salah satu jenayah
moral yang tidak mengenal umur dan pelajar sering kali terjebak dengan masalah
ini dengan mudah.
Vandalisme di Malaysia (sumber : http://www.jomria.com/2015/02/punca-remaja-suka-melakukan-vandalisme.html) |
Vandalisme sering
berlaku di kalangan anak-anak muda terutamanya remaja lelaki. Perbuatan
merosakkan harta benda awam mahupun persendirian ini kadang kala dilakukan
untuk meluahkan ketidakpuashatian ataupun dilakukan tanpa sebab yang kukuh,
contohnya, atas alasan suka-suka bagi menghilangkan rasa bosan.
Antara kerosakan
yang mereka buat adalah menconteng dinding bangunan dengan tulisan dan lukisan
yang lucah dan tidak senonoh, merosakkan pondok telefon awam dan merosakkan
kemudahan seperti tempat menunggu bas.Di sekolah pula kerosakan yang dilakukan
termasuklah merosakkan meja dan kerusi di kelas serta menconteng dinding
bangunan sekolah.
Vandalisme di Malaysia (sumber : http://wwwbmpengurusan.blogspot.my/2010/08/vandalisme.htm) |
Vandalisme di seluruh dunia (vandalism in Sbibuya Tokyo, sumber : https://sl.wikipedia.org/wiki/Vandalizem) |
Di Malaysia, perbuatan merosakkan harta benda di sekolah
telah dikategorikan sebagai salah laku yang berat dan serius dan ini terbukti
apabila sejak 1968 lagi, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengedarkan
surat pekeliling yang membenarkan pelajar-pelajar yang melakukan kesalahan ini
dibuang dan digantung sementara waktu, di bawah undang-undang 1.3.5 merosak
atau membinasakan harta sekolah (Mohd Zin Sham, 1996).
Generasi muda yang terlibat dalam masalah ini seperti
tidak sedar bahawa aktiviti yang mereka lakukan ini langsung tidak member
faedah kepada mereka dan hanyalah suatu perkara yang sia-sia. Mereka hanya
fokus kepada rasa ingin bebas dari kongkongan dan tidak memikirkan langsung
tentang kesan daripada perbuatan mereka.
Datuk Lee Lam Thye (1997) menyatakan orang yang
merosakkan harta benda merupakan golongan remaja yang ingin bebas tetapi
dikongkong oleh ibu bapa. Mereka tidak mempunyai matlamat dan gemar melakukan
kesalahan ini apabila berkumpul dengan rakan-rakan mereka. Pelaku akan merasa
puas setelah melakukan perbuatan tersebut.
Menurut Cohen (1968) dan Bowels (1982), terdapat 6
kategori vandalisme yang sering dilakukan iaitu vandalisme yang berbentuk
keinginan, vandelisme yang dirancang, vandalisme ideologikal, vandelisme yang
bersifat dendam, vandalisme untuk suka-suka serta vandalisme besifat merosak.
Sekiranya tidak dicegah, gejala ini boleh menjurus kepada
masalah yang lebih rumit kepada negara kita. Mengikut perangkaan statisitik
yang dibuat oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, ternyata tingkah laku
vandalisme di kalangan pelajar meningkat dari setahun ke setahun. Pada tahun
1993, seramai 2,226 pelajar terlibat dalam vandalsime. Pada tahun 1994 pula
meningkat hingga 2,622 pelajar dan pada tahun 1995 terus meningkat kepada 2,736
pelajar (dalam Nurain, 2017). Akhbar Utusan Malaysia 5 April 1989 melaporkan
polis menahan seorang pelajar lelaki berhubung dengan kejadian dua letupan
kecil di bilik tandas Sekolah Menengah Taman Tun Dr. Ismail. Kesan letupan itu
mengakibatkan tingkap-tingkap kaca pecah dan beberapa kepingan logam berselerak
dalam tandas tersebut. Ini merupakan bukti yang jelas bahawa vandalisme ini
boleh menjurus kepada masalah yang lebih rumit jika tidak dibendung.
Pihak sekolah dan ibu bapa serta masyarakat luar perlu
bersatu bagi menangani masalah ini. Pihak sekolah dan pihak berwajib perlu melaksanakan
pelbagai hukuman yang lebih berat agar mereka yang telah dihukum menjadi serik
dan tidak berani mengulang perbuatan mereka. Ibu bapa perlu bertanggungjawab
untuk membimbing anak sejak kecil agar mereka tahu membezakan perkara yang baik
dan buruk. Masyarakat pula perlu berhenti dari mencemuh sesuka hati tanpa
bertindak membendung perkara seperti ini berterusan.
Oleh itu, marilah kita sama-sama membendung gejala ini
berterusan seterusnya merosakkan lagi nilai moral anak-anak muda. Kita perlu
mengajak generasi muda untuk bersama-sama mengatakan TIDAK kepada vandalisme.
-Siti Hatiza-
Sumber :
Bowels, J.K.,(1982). The
Residence hall vandalism problem: A model for examining destruction behaviour: Journal of Collage and University Student
Housing. Jil 12 (1), pp 15-19.
Lee Lam Thye. (1997). Perlakuan
buruk generasi baru : Tiga kategori vandalisme.Mingguan Malaysia. 6 Jun.
m.s.5.
Mohd. Zin Sham. (1996). Cabaran
guru terhadap disiplin pelajar. Seminar disiplin pelajar kebangsaan
Kementerian Pendidikan Malaysia.Genting Highland, Pahang : 27-30 ogos.
Nurain Binti Hj. Sarpan.
(2007). Faktor-faktor mempengaruhi tingkah laku vandalisme di
kalangan remaja sekolah menengah satu kajian ke di Daerah Alor Gajah, Melaka.
Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan : Universiti Teknologi Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan