Gejala gengsterisme merupakan
satu fenomena laknat yang melibatkan muda-mudi di seluruh dunia yang sudah pun
menjadi isu yang hangat dipolemikkan oleh pelbagai pihak dalam media tempatan.
Kepincangan disiplin tersebut semakin menular dan amat merunsingkan Kementerian
Pelajaran dan pihak sekolah kerana isu gengsterisme kian menjadi hambatan
kepada usaha kerajaan untuk mewujudkan iklim yang kondusif di sekolah dan
masyarakat yang harmonis.
Sememangnya jika
seseorang remaja melibatkan diri dalam gejala sosial seperti gengsterisme, ini akan
mendatangkan kesan buruk atas diri sendiri remaja tersebut. Masa depan remaja tersebut
akan dihancurkan. Remaja yang digelarkan sebagai benteng negara akan dilabelkan
sebagai golongan remaja yang jahat dan tidak berguna dan turut mencemari imej
diri sendiri. Mereka akan dicemuh dan dipandang hina oleh masyarakat. Remaja yang
terlibat dalam gejala sosial menyebabkan mereka menjadi sampah masyarakat dan dipandang
hina. Pada tahap ini remaja tidak mempunyai hala tuju atau matlamat yang jelas
pada masa depan dan tidak bercita-cita tinggi. Sekalipun mereka insaf, mereka
tetap sukar untuk mendapat kepercayaan masyarakat dan mereka akan
dipandang serong. Hal ini menyukarkan mereka untuk mendapat pekerjaan dan seterusnya akan
disisihkan oleh ahli keluarga kerana tidak dapat menerima kelakuan mereka
menyebabkan hidup mereka terumbang-ambing.
Akibat perlakuan sendiri, keluarga pelaku
gengster turut mendapat impaknya, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga,
masyarakat hilang kepercayaan terhadap keluarga tersebut, maruah keluarga
tercalar dengan tindakan remaja tersebut ibarat menconteng arang ke muka. Hal ini
menjejaskan masa depan adik-beradik yang lain dan lebih teruk lagi jika menjejaskan emosi ahli keluarga yang tidak dapat menerima tekanan daripada
masyarakat. Masalah ini akan berlarutan dalam jangka masa yang lama untuk
dipulihkan. Penglibatan
remaja dalam gengsterisme turut mencemari imej keluarga. Ahli keluarga akan dikritik, dikutuk
dan dipandang serong oleh masyarakat. Ini akan menjejaskan hubungan baik
keluarga yang sepatutnya seindah Taj Mahal. Selain itu, perbuatan jahat remaja
juga akan meninggalkan kesan mental dan psikologi yang mendalam kepada ahli
keluarga.
Kewujudan golongan pelajar di sekolah yang
terlibat dengan kegiatan gengsterisme akan membawa masalah yang besar kepada
sekolah. Salah laku pelajar akan memberi impak secara langsung atas kualiti
pendidikan yang diberikan di sekolah. Golongan ini akan melakukan pelbagai
masalah dan perkara ini boleh mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran
(P&P) di sekolah. Contohnya kes seorang pelajar Tingkatan Empat Sekolah
Menengah Kebangsaan Tok Janggut dibuang sekolah,manakala empat lagi
digantung persekolahan selama dua hingga tiga minggu kerana terbabit dalam pergaduhan
yang menyebabkan seorang pelajar Tingkatan Tiga terkena libasan kerambit di sekolah
itu (Berita Harian,2009). Pelajar-pelajar yang digantung atau dibuang sekolah
akan ketinggalan dalam pelajaran. Berasaskan perkembangan ini, aktiviti gengsterisme
yang wujud di sekolah-sekolah jika tidak dikawal akan menyebabkan P&P
tidak dapat dijalankan dengan berkesan. Hal ini bukan sahaja merugikan mereka
yang melakukan aktiviti gengsterisme malahan kepada peljar-pelajar lain yang tidak
bersalah.
Aktiviti-aktiviti gengsterisme yang sering berlaku akan
menyebabkan masyarakat berasa tidak selamat untuk hidup. Anggota
masyarakat biasanya akan dielakkan untuk keluar dari rumah. Hal ini kerana
mereka takut akan turut menjadi mangsa keganasan. Segala aktiviti-aktiviti harian
mereka seperti bersukan, beriadah dan sebagainya akan dikurangkan dan
dihentikan bagi menjamin keselamatan diri. Biasanya kejadian
yang paling ditakuti masyarakat ialah terbabit dengan pergaduhan antara kumpulan-kumpulan
gengster. Pergaduhan mereka biasanya akan mengakibatkan kecederaan yang serius
atau lebih teruk lagi mati.
Kesan aktiviti gengsterisme
yang paling mudah untuk dilihat adalah kerosakan harta benda, terutamanya harta
benda awam. Antara harta benda awam yang sering menjadi sasaran mereka adalah
pondok telefon, tandas awam dan sebagainya. Buktinya, ganggang telefon awam
terputus dan banyak grafik yang menyakitkan mata diconteng di dinding-dinding
tandas. Menurut Kamus Dewan (2003), menconteng dinding bermaksud
mencoreng-coreng dengan cat arang dan sebagainya. Bercalit-calit, berpalit-palit di dinding-dinding tanpa matlamat atau tujuan. Grafik-grafik yang diconteng
adalah sukar dipadam dan memerlukan perbelanjaan yang banyak untuk
membersihkan atau mengecatkannya semula. Selain itu, di Alor Star terdapat
kes pelajar mengebom kereta guru dengan bom petrol disebabkan guru
disiplin merotan mereka kerana melanggar disiplin di sekolah (Harian Metro, 2009).
Kegiatan merosakkan harta benda awam atau vandalisme yang dilakukan oleh
ahli-ahli gengsterisme ini telah banyak menyusahkan masyarakat terutamanya
semasa berlakunya kes-kes kecemasan.
Walhasil, pelajar-pelajar
mesti dikekang daripada melibatkan diri dalam kegiatan samseng. Hal ini
dikatakan demikian kerana remaja merupakan orang yang bakal mengambil alih
teraju kepimpinan negara. “Pemuda tiang
negara, pemudi harapan bangsa”. Segenap lapisan masyarakat mesti menggembleng tenaga demi
membanteras kegiatan samseng ke akar umbi. Masalah ini nescaya dapat ditangani
dengan adanya penggemblengan tenaga daripada semua pihak kerana “Hendak seribu
daya, tak hendak seribu dalih.” Marilah kita bersama-sama membulatkan tekad untuk mencapai
aspirasi negara sifar jenayah dan membentuk Malaysia sebagai sebuah negara
tercinta yang aman dan bahagia buat selama-lamanya!
Disediakan oleh Droteh Ellin
Sumber ; http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/pelajar-perlu-bagi-tumpuan-elak-gangsterisme-1.664824
https://www.bharian.com.my/node/18569
Penulisan/penerbitan blog adalah hampir serupa dengan penulisan atas kertas. Senarai rujukan haruslah dicatatkan dalam format APA.
BalasPadam